Nieuwsarchief
 
December 2019
Monday 16 December 2019 Biodiversiteit in de boomgaard
Monday 16 December 2019 Boomgaard van de toekomst 2
April 2019
February 2019
September 2018
March 2018
Monday 12 March 2018 Kansen fruitteelt benutten
Monday 12 March 2018 Gezond en veilig fruit
January 2018
May 2017
February 2017
Saturday 18 February 2017 Milieukleur
January 2016
August 2016
April 2016
Thursday 28 April 2016 Koelen met de zon
Thursday 28 April 2016 Alert blijven op bacterievuur
Thursday 28 April 2016 Frisse ideeën voor fruitteelt
Monday 4 April 2016 Fruit helpt gewicht verliezen
February 2016
January 2015
Sunday 24 January 2016 Vergroenen van de fruitteelt
Sunday 24 January 2016 Kwaliteit agrarisch landschap bewaren
December 2015
November 2015
Tuesday 17 November 2015 Campagne Conferenceperen werkt
October 2015
Monday 5 October 2015 Mini Master zet je aan het denken
Monday 5 October 2015 Een slag maken met innovatie
Monday 5 October 2015 Ruimte voor fruit
Monday 5 October 2015 Vriendelijke nieuwe peer: de Migo
September 2015
Tuesday 15 September 2015 Nieuwe peer Migo
Wednesday 2 September 2015 Hagel treft fruittelers
Wednesday 2 September 2015 Oostprognose appel en peer
May 2015
Wednesday 20 May 2015 Fruit- en bloesemtocht BurenStad
April 2015
Tuesday 28 April 2015 Nieuw record Bloesemtocht
Tuesday 28 April 2015 Vertimec Gold voor fruitteelt
Sunday 19 April 2015 Samen werken aan acceptatie
Friday 17 April 2015 Innovatie aanjagen is de uitdaging
Friday 17 April 2015 Nieuwe biologische appel succes
Friday 17 April 2015 Brede gesprekken over innovatie
February 2015
January 2015
Tuesday 27 January 2015 Nooit zo'n beroerd fruitjaar als 2014
Tuesday 6 January 2015 De 24 meest gezonde soorten fruit
Tuesday 6 January 2015 Gratis schoolfruit weer gestart
Tuesday 6 January 2015 Appeloogst gestegen met 12%
November 2014
Wednesday 12 November 2014 Fruitcorso als zakelijk evenement
Wednesday 26 November 2014 Markt hardfruit verandert razendsnel
Monday 3 November 2014 Puur Gelderse Lola getraceerd
September 2014
Monday 1 September 2014 Met minder meer verdienen
Monday 1 September 2014 Vernieuwing van de appel
Monday 1 September 2014 Fruitpact voedingsbodem ontwikkeling
August 2014
Sunday 31 August 2014 Streekproducten leveren probleem op
June 2014
Monday 30 June 2014 Op zoek naar meer fruit
Monday 30 June 2014 Relatiedag fruitteelt voltreffer
Monday 30 June 2014 Telers voor schoon drinkwater
May 2014
Monday 19 May 2014 Vooral samen blijven optrekken
Monday 19 May 2014 Fruitpact moet aanjager blijven
Monday 19 May 2014 Greenport zaak van gewicht
Monday 19 May 2014 Hele goede belangenvereniging
April 2014
March 2014
January 2014
Monday 20 January 2014 Natuurlijk Gruun als levende les
Monday 20 January 2014 Bestaande machine anders gebruikt
Monday 20 January 2014 Beleven en leren op de boerderij
Monday 20 January 2014 Contact met overheden is belangrijk
December 2013
Monday 2 December 2013 Fruitpact in actie voor bouwblok
September 2013
Sunday 1 September 2013 Streekproducten leveren probleem op
October 2013
Friday 25 October 2013 Masterclass in beter ondernemen
« afbeelding 1 van 1 »
 
Friday 10 September 2021

Duurzaamheid gaat vroeg of laat lonen

‘Ik belde de voedselbank met de vraag of zij onze champignons wilden hebben’, aldus Pieter van den Oord van Maasland Champignons bv, champignonteler in Hedel. De eerste golf van de coronapandemie zette veel bedrijven stil. Om de crisis te doorstaan werd het vanuit het programma ‘Leren en Innoveren in de Tuinbouw’ voor ondernemers mogelijk om gebruik te maken van een coach. Pieter greep dit aanbod aan. ‘Het was echt even zoeken in die tijd’. Samen met Fidus Advies keek hij opnieuw naar de visie van zijn bedrijf Maasland Champignons b.v.

Zijn vader was champignonteler maar Pieter van den Oord, inmiddels champignonteler met een teeltoppervlakte van 7.500 m², dacht aanvankelijk niet aan een carrière in de champignonteelt. Toen hij net de studie aan de MAS had afgerond, kwam er een interessant bedrijf in de verkoop. Voor Pieter de reden om te stoppen met studeren en 3 maanden later was hij eigen ondernemer, champignonteler dat wel.
Hij reisde de wereld over om innovatieve champignonkwekerijen te bezoeken en bouwde naast zijn bedrijf in Nederland vanaf niets een productiebedrijf op in Polen. In 1999 maakt hij de switch en begon hij in Hedel, de plek waar zijn vader ooit gevestigd was. Na 5 jaar runnen van beide bedrijven realiseerde hij dat in Nederland de kennis, grondstoffen en toelevering zit als het gaat om de teelt van champignons. Hij verkocht het bedrijf in Polen en breidde in Nederland verder uit.

Inmiddels met veel meer ervaring, heeft Pieter nog steeds hetzelfde doel: Een mooie champignon kweken met een zo laag mogelijke footprint. Maasland Champignons onderscheidt zichzelf al jaren door de focus op duurzaamheid. Dat betekent 1800 zonnepanelen, warmte koude opslag, geen cv, maar een water warmtepomp en heating pipes. Dit alles met de blik op de toekomst.

Corona
Toen kwam corona en viel de vraag naar champignons direct terug. Vooral vanuit de horeca, een belangrijk marktsegment van Maasland Champignons, liep de vraag terug. Pieter: ‘We bleven zitten met een overschot aan champignons en personeel dat graag terug naar het moederland wilde. Om de kosten te verlagen stopten we daarom met oogsten. Zo kon personeel terug naar huis en reduceerden we de operationele kosten.’

Dit was ook het moment dat Pieter werd benaderd door Fidus Advies met de vraag om invulling te geven aan een coachingstraject. Fidus Advies is een in de tuinbouw gespecialiseerde adviesorganisatie op het gebied van ondernemingsvraagstukken, zoals investeringen en financiering, aankoop en verkoop, verplaatsing of herstructurering van bedrijven. Een groot deel van de coachingstrajecten wordt door hen opgepakt. Pieter: ‘Het was een tijdje even zoeken en ik wilde graag met hen kijken naar hoe het verder moest.’ Peter van Osch van Fidus Advies: ‘Herstel diende zich aan en de zaak moest weer opgestart worden. Je kijkt vervolgens verder: Wat hebben we geleerd en welke dingen kunnen we misschien nog beter doen? De spreiding in de afzetkanalen was scheefgeraakt door de crisis, maar bleek erg belangrijk. Duurzaamheid en spreiding van afzetkanalen zijn nu de belangrijkste pijlers in de visie’.

Als het gaat over duurzaamheid hopen Pieter en Peter de aankomende jaren echt op veranderingen, ook aan de kant van de consument. Peter: ‘De sector kan veel grotere stappen maken op het gebied van duurzaamheid als de schakels tussen producent en consument het ook vertalen in marktwaarde. De consument moet bereid zijn om ervoor te betalen.’ Ook Pieter had verwacht dat duurzaamheid de norm al zou zijn. Pieter: ‘Ieder champignonbedrijf is anders, maar ik probeer steeds te kijken waar ik over vijf jaar wil staan. Mijn advies? Doe wat bij je past, maar duurzaamheid gaat vroeg of laat lonen!’.



 
 
BLIJF OP DE HOOGTE VIA