PUBLICATIEOVERZICHT
 
dinsdag 29 september 2015 Onderzoek naar biorassen
dinsdag 29 september 2015 Onderzoek naar perenbladvlo
zaterdag 15 november 2014 Herkomsttracering
woensdag 12 november 2014 Peren naar China
woensdag 12 november 2014 Fruitteelt heeft een imagoprobleem
« afbeelding 1 van 1 »
 
vrijdag 26 februari 2016

Een blauwdruk voor het ontwikkelen van een nieuwe fruitketen

De Elstar en de Conference zijn de twee grootse Nederlandse fruitrassen en voor de Nederlandse Fruittelers van groot belang. Het grootste gedeelte van het fruit (>80%) wordt door de consument bij de supermarkt gekocht. Op de markt en bij de groentespeciaalzaak wordt een kleine 15% gekocht en bij de teler ruim 3% (dit neemt de laatste jaren toe). Toch is er in het winkelschap geen bijzondere positionering voor de Elstar en de Conference. De retail ziet deze rassen als een commodity. Voor consumenten resulteert dit in een min of meer onherkenbaar product waarvan niet op voorhand bekend is welke kwaliteit verwacht mag worden. Daar komt bij dat de kwaliteit nog wel eens wisselt en dat stimuleert de afzet niet.
Voor deze vrije rassen is er geen regie op teelt, logistiek, kwaliteit en afzet. De prijs wordt voornamelijk bepaald op basis van beschikbaarheid (volume) en niet op kwaliteit. Hierdoor staan de prijzen onder druk, loopt de vraag in Nederland steeds verder terug en is er spraken van een neerwaartse prijs-kwaliteit spiraal. Voor alle ketenpartners redenen genoeg om de Elstar en de Conference opnieuw te positioneren.

Lees meer in bijgaande blauwdruk.


 
 
BLIJF OP DE HOOGTE VIA