Projecten
 
Biorassen
... » lees meer
Steeds gezonder houtig kleinfruit

... » lees meer
Alert blijven op bacterievuur

... » lees meer
Duurzame aanpak perenbladvlo
... » lees meer
Met Zocool! naar een duurzame fruitkoeling

... » lees meer
Nieuwe biologische appel Natyra succes

... » lees meer
Hardfruit onderscheidend met campagne 'Onze Beste'

... » lees meer
Kennis fruitteelt voor rivierengebied behouden

... » lees meer
Fruit beleefbaar maken voor recreant
... » lees meer
Schoner oppervlaktewater Bommelerwaard
... » lees meer
Van oog tot mond

... » lees meer
Energie besparen is geld verdienen
... » lees meer
Fruitpact ontwikkelt inspiratieboeken
... » lees meer
Vergroenen van fruitteelt
... » lees meer
« afbeelding 1 van 1 »




Van oog tot mond

Mathieu Gremmen uit Horssen, boomkweker Jan van Ingen uit Wamel en veredelaar Ben de Sonnaville weten goed wat er met hun appel Lola gebeurt. Van tak tot winkelschap. Maar ze wilden ook de herkomst van de bomen traceren. "Niet alleen vanwege de voedselveiligheid. We willen er de aantallen bomen en de voorraad appels mee kunnen volgen en sturen." Het Fruitpact hielp.

"Hoeveel bomen zijn er in de maak, waar staan de bomen, welke voorraad is er en wie neemt ze af? Dat is wat we wilden weten als sturingsinstrument voor de productie. Wie het appelras Maribelle teelt, kan de premiumkwaliteit onder de naam Lola verkopen. Telers geven aan of ze mee willen doen onder die merknaam. We garanderen de afnemerskwaliteit. We willen misbruik van de naam voorkomen en nu voegen we daar iets aan toe. We kunnen het ons niet veroorloven de appelboom ongebreideld aan te planten, dat kan de prijs mogelijk negatief beïnvloeden. Het merk Lola moet lang mee."

"We wilden vanaf de bron de markt kunnen sturen. Daarom hebben we een computerprogramma laten schrijven door Sitrac uit Barneveld. Vanaf het eerste oog op een onderstam krijgt de boom een QR-code mee. Daar wordt in de keten, bij de oogst, het sorteren, koelen, transport en uitstallen in de winkel informatie aan toegevoegd. We hebben steun gevraagd aan Fruitpact om dat systeem te kunnen laten ontwerpen. We zijn geen grote afzetorganisatie die makkelijk kan investeren. Ook andere sectoren, zoals champignon- en zaadtelers, tonen belangstelling voor het systeem. Sitrac wil het programma breed toe gaan passen. Voor ons als eigenaren van het merk Lola is het een belangrijke stap verder."

Resultaten:

Het traceringssysteem is ontwikkeld en wordt geïmplementeerd op Lola. Er is een publieke beschrijving beschikbaar voor toepassing bij fruit, maar ook andere agrifood producten. Het project heeft, mede dankzij deze impuls, een vervolg gekregen dat breder ingestoken is dan fruit, als EFRO-project.



 
 
BLIJF OP DE HOOGTE VIA