« afbeelding 1 van 1 »
 
vrijdag 16 december 2016

Verkoop groenten en fruit in supermarkten stijgt

Het CBL, de koepelorganisatie van supermarkten en groothandels in Nederland, en GroentenFruit Huis, de belangenvereniging van de groente- en fruitsector, zien een stijging in de omzet van groenten en fruit in de supermarkt. De consument koopt meer groenten en fruit in de supermarkt waardoor het verkochte volume stijgt. Daarnaast kiest de consument ook steeds vaker voor het gemak van (panklaar of gesneden groenten waardoor ook de omzet harder stijgt. 

 De positieve lijn past in de ontwikkeling die het verssegment binnen supermarkten laten zien. Versproducten zoals vis, groenten en zuivel stijgen procentueel harder dan de zogenaamde houdbare producten. Uit cijfers die IRI voor GroentenFruit Huis en het CBL heeft verzameld blijkt dat de omzet van 'vers' met 3,1% gestegen is, terwijl de totale omzet met 2,2% steeg. Binnen de categorie 'vers' groeit groenten en fruit met +7,6% het hardst, gevolgd door 'overig' met 5,9% en 'maaltijden 'met 5,0%

 Toch zijn de groentesector en de supermarktbranche nog niet tevreden. De verkoop van groenten in speciaalzaken is de laatste jaren met veertig procent gedaald. Deze volumedaling wordt nog niet geheel door de gestegen verkoop in supermarkten opgevangen. Daarnaast is bekend dat de gemiddelde Nederlander 127 gram groenten eet in plaats van de aanbevolen 250 gram. 

 Een groot deel van de gegeten groenten komt ook nog eens voor de rekening van een kleine groep die veel koopt De gezondheidswinst valt te halen in de groep die weinig of geen groenten en fruit kopen. Met name de mensen uit deze groepen zouden verleid moeten kunnen worden tot consumptie op nieuwe eetmomenten, bijvoorbeeld snackgroenten bij vergaderingen of in de sportkantine, en groenten en fruit bij het ontbijt, tussendoor of bij de lunch.

Zie voor meer informatie een infographic op de site van het CBS.

bron: www.agriholland.nl


 
 
BLIJF OP DE HOOGTE VIA