« afbeelding 1 van 1 »
 
zondag 17 juli 2016

Sterke merken en samenwerken in hard fruit

Daniel van Krieken, teler van appels en peren in Herwijnen, meent dat telers meer moeten samenwerken. Hij hield zijn pleidooi in een bijeenkomst over de toekomst van de fruitteelt op de relatiedag van J.C. van Kessel. "Bij de afzet moeten we niet langer meer in producten denken, maar in merken.”

"De gedachtegang van de afgelopen decennia moet veranderen. Je kunt niet langer als individuele fruitteler denken. Alleen samen kunnen we wat bereiken. Ik meen dat er binnen de fruitsector meer geld nodig is voor marketing. Ik vergelijk het met Heineken. Begonnen in 1863 en met een omzet van twintig miljard in 2015. Meer dan tweeënhalf miljard werd daarvan werd gebruikt voor marketing. Of Coca Cola met een omzet van veertig miljard, waarvan drie miljard in marketing werd gestoken. Zij bepalen bij de retail waar ze in het schap staan. Vergelijk dat met de omzet van de conferencepeer, in 1884 uit vrije bestuiving ontstaan en sinds 1894 op de markt. In 2015 was er in Nederland en België samen een opbrengst van zevenhonderd miljoen kilo, maar over de omzet in euro’s zullen we het maar niet hebben. Daarvoor is meer marketing nodig, waarbij ik denk dat we daarbij niet langer in termen van producten moet denken, maar in termen van merken.”

"We kunnen een premiumkwaliteit van bijvoorbeeld onze conferencepeer gaan maken, een gezond product waar een kwaliteitslabel aan hangt, waardoor we in de supermarkt een positie kunnen verwerven met een goede prijs. Op dit moment is er weinig structuur in de afzet. Er zijn ruim vijftig aanbieders waar we onze peren naar toe kunnen brengen, waardoor de prijs daalt. Terwijl we met een goed draaiboek op landelijk niveau van onze gezonde en unieke producten sterke merken kunnen maken en onze plek in het schap kunnen verwerven.”

"Als Nederlandse tuinbouwsector zijn we sterk in kwaliteit én voedselveiligheid. We telen prachtige producten op de meest milieuvriendelijke wijze ter wereld. Wat betreft kwaliteit en duurzaamheid staan we op een schaal van een tot tien op een negen. Veel andere landen scoren daarin onder de vijf. En we werken eraan om dat nog te verbeteren. Zelf heb ik met het landbouwmechanisatiebedrijf Hol gewerkt aan spuiten die voor negenennegentig procent driftreducerend zijn. En we kijken ook naar manieren om nog verder te verduurzamen. We leveren met duurzamer telen al een hoge kwaliteit, maar zijn daarbij steeds op zoek naar verbetering. De realiteit is dat we op dit moment weinig omzet hebben. De overheid moet zich realiseren dat wij voldoende inkomsten moeten hebben om te kunnen investeren in innovatie en vergroening en hogere prijzen daarvoor ook moeten kunnen doorberekenen in onze producten. Vanuit samenwerking tussen telers kunnen we werken aan een betere onderhandelingspositie met de overheid, retail en toeleveranciers.” 



 
 
BLIJF OP DE HOOGTE VIA