« afbeelding 1 van 1 »
 
dinsdag 14 juni 2016

Nieuw logo voor Tiel, Fruitstad aan de Waal

Tiel gaat zich de komende jaren nadrukkelijk positioneren als Fruitstad aan de Waal. Tijdens de raadsvergadering van 20 april 2016 werd de notitie positionering Stadspromotie vastgesteld. Hierin wordt gekozen Tiel te profileren als Fruitstad. De Raad stelde tevens de nieuwe slogan vast: Tiel, Fruitstad aan de Waal. Bij deze slogan is een passend logo ontwikkeld.
Op maandag 13 juni 14.45 uur heeft burgemeester Beenakker het logo onthuld op het kombord bij Tiel West (N834, iets ten noorden van de Berenkuil).

Toelichting op logo
Het logo refereert aan een appel, die is opgebouwd uit waterdruppels van verschillende grootte en in diverse kleuren. Deze waterdruppels zijn een verwijzing naar de ligging van Tiel aan het water; Waal, Linge en Amsterdam-Rijnkanaal, maar refereren ook aan groei. Zonder water is er immers geen leven. Flipje staat als kern in het beeldmerk afgebeeld als markante en bekende representant van de fruitcultuur. Het veelvuldig gebruik van kleur geeft de diversiteit van Tiel weer, onder meer op het gebied van historie, cultuur, evenementen en de samenstelling van de bevolking. Er is voor ieder wat wils. Tiel bestaat uit veel elementen die samen een krachtige en prachtige kleurrijke stad vormen. 

Logo past bij Tiel
Dit beeldmerk sluit ook nauw aan op de uitkomsten van het in 2015 gehouden imago-onderzoek onder inwoners van Tiel en bewoners van de regio. Hier kwam bijvoorbeeld de unieke ligging van Tiel aan de Waal naar voren als onderscheidend voor de stad, maar ook de waardering voor de veelzijdigheid van de stad op het gebied van evenementen en cultuur. Het thema Fruit sluit prima aan op projecten van Hart van Tiel om de beleving in de binnenstad te versterken, maar ook op tal van initiatieven die door inwoners en ondernemers worden ontplooid. Ook de grote evenementen, zoals Appelpop en Corso zijn gelieerd aan het thema. Bovendien vormt fruit een verbindende schakel naar de regio.

Logo zichtbaar
De komende tijd wordt het beeldmerk door stadspromotie Tiel zichtbaar gemaakt in de stad. Maandag 13 juni zijn de banieren van de Giro langs de Waalkader vervangen door banieren met het Fruitlogo. Op de komborden wordt het nieuwe logo geplaatst en ook via onze partners in de stad zal het logo verder zichtbaar gemaakt worden. Het logo is ontwikkeld door emjee grafische vormgeving. Zij zijn ook verantwoordelijk voor de opmaak van het succesvolle toeristische magazine Uit in Tiel.

Voor informatie kunt u contact opnemen met Roland van Vugt (Stadspromotie)  06-18304917



 
 
BLIJF OP DE HOOGTE VIA