Nieuwsoverzicht
 
« afbeelding 1 van 1 »
 
vrijdag 10 maart 2017

Migo-peer voorziet in behoefte aan iets nieuws in perenschap

Het eerste commerciële seizoen van de Migo-peer zit erop. Commercieel directeur Leonard Kampschoer van FruitMasters wil niet te hoog van de toren blazen over de peer, maar is positief en tevreden over de resultaten. "Doelstelling was om zoveel mogelijk klanten kennis te laten maken met de Migo. Dat is gelukt, want de Migo is bij veertien Europese formules opgenomen in het schap. Dit jaar hebben we 450 ton verkocht, volgend jaar verwachten we een volume dat drie keer zo hoog ligt."

"Heel belangrijk bij het in de markt zetten van een nieuwe peer is dat je de consument meeneemt in de vernieuwing. Daarom doen we er alles aan om te communiceren dat het een 'knapperige' peer is met een zoete smaak. Dat hebben we dit jaar onder meer met speciale hoekkaarten gedaan, maar willen we nog veel meer gaan oppakken. Je kunt deze peer eten zonder te knoeien. Dat is een uniek ten opzichte van bijvoorbeeld de Comice die zacht en sappig wordt. Daarnaast is het gladde uiterlijk afwijkend van de Conference- en Comice-peer. Dat vergt een professionele begeleidende marketinginspanning, zodat met de juiste uitleg, de consument begrijpt wat hij koopt."

Doelstelling is volgens Leonard zeker niet om de Conference-peer te doen vergeten. "De Conference is het paradepaardje voor de Benelux. Maar met de Migo bereiken we een nieuw publiek en boren daarmee een extra verkoopkanaal aan, waarmee onze afnemers zich kunnen onderscheiden in het schap. Het voordeel van dit clubras is dat we deze Migo-peer Europees in de markt zetten en daar samen de markt ontwikkelen."

"Daarbij is de Migo qua teelt vergelijkbaar met de Conference-peer. Hij is qua productie te vergelijken met een Conference met een goed productievolume, met als voordeel dat het ras weinig kleine peren geeft. De hoofdmoot bestaat uit de maten 65-85 en daardoor hoef je uitsluitend op kwaliteit te dunnen. We hebben nu teelt in Nederland, België en Duitsland. Volgend jaar volgt het Verenigd Koninkrijk en er worden proeven gedaan in Frankrijk", vertelt de commercieel directeur van FruitMasters.

"Qua positionering zit de Migo tussen het topsegment en de Conference-peer in. Het seizoen ging van start op het moment dat het met de Conference moeilijk liep en ondanks die marktsituatie heeft de Migo het goed gedaan. We hebben de peer ook al naar Azië gestuurd en daar waren de mensen ook enthousiast over deze gladde peer en ook bij Duitse afnemers zie je dat de discussie niet alleen over prijs wordt gevoerd, omdat men toe is aan wat nieuws in het schap!"

Bron: Fruitmasters
Leonard Kampschoer
lhm.kampschoer@fruitmasters.nl
www.fruitmasters.nl



 
 
BLIJF OP DE HOOGTE VIA