Nieuwsoverzicht
 
« afbeelding 1 van 1 »
 
maandag 04 december 2017

Het imago van de fruitteelt verbeteren

De NFO wil het imago van de fruitsector verbeteren. Volgens NFO voelen veel fruittelers een toenemende druk van de maatschappij en retail om duurzamer te gaan produceren en voelen ze zich onvoldoende gewaardeerd voor de stappen die hierin al worden gezet of waaraan gewerkt wordt. 

Dat bleek volgens NFO afgelopen winter uit dialoogsessies van de NFO en de Rabobank waar zo’n tweehonderd personen aan deelnamen. Daaruit kwam volgens de fruitorganisatie naar voren dat de sector verduurzaamt waar het kan, maar dat oplossingen binnen de fruitteelt vaak niet eenvoudig zijn en dat mag volgens hen best zichtbaar gemaakt worden. Daarom heeft de NFO door Food Cabinet een voorstel laten ontwikkelen voor een imagocampagne voor de fruitsector.
Lard Breebaart van Het Foodcabinet, een project- en campagnebureau voor voedselvraagstukken dat samenwerkt met overheid en bedrijfsleven: "We willen op een proactieve wijze communiceren over food. Daartoe hebben we verschillende campagnes gelanceerd. Met de slogan ‘Power to the Pieper’ promoten we de aardappel. Met de slogan ‘Ga voor Kleur’ attenderen we consumenten op uitnodigende wijze op de voordelen van het eten van meer groenten en fruit. Nu staan we voor de uitdaging om specifiek de fruitsector te promoten. Fruit eten is gezond, de smaak van fruit gewild. Kijk maar eens hoe vaak op andere producten zoals op theedoosjes of fruitontbijt beweerd wordt dat ze zo fruitig zijn. De werkelijkheid is dat de fruitigste producten uit de fruitsector zelf komen. De uitdrukking ‘De Fruitigste’ willen we daarom inzetten bij onze campagnes voor de Nederlandse fruitteelt.”

"Met de doelstelling van NFO om het imago van de fruitsector positief te beïnvloeden en de fruitigste te worden, willen we samen met fruittelers op actieve wijze een krachtig, eenduidig en eerlijk verhaal brengen. Door middel van workshops betrekken we fruittelers bij deze communicatie en geven we hen tools mee om hen dit verhaal te kunnen laten vertellen. Maar we hebben ook een fruitlogo ontworpen met een knipoog naar Hollands fruit, dat gebruikt kan worden als reclameposter, op billboards of op fruitzakken. We willen ook een film maken over bijvoorbeeld de schoonheid van Hollandse fruitteeltlandschappen  in de verschillende seizoenen. In zo’n film kunnen telers de trots op hun vak laten zien, verhalen vertellen over de fruitteelt zelf of bijvoorbeeld de torenvalken in de boomgaard.”

"Met de workshops fruitteelt zouden we in maart van start willen gaan op verschillende locaties in het land om collectieve kennis te creëren. Of de campagne van start kan gaan wordt in 2018 bepaald in de NFO-ledenvergadering.”



 
 
BLIJF OP DE HOOGTE VIA