« afbeelding 1 van 1 »
 
zondag 17 juli 2016

Hardfruitsector kan leren van zachtfruitsector

Arne Bac, Sectormanager Tuinbouw bij de Rabobank, met de aandachtsgebieden fruitteelt, glasgroenteteelt, groothandel AGF en boomkwekerij, ziet de markt voor zachtfruit groeien, terwijl de markt voor hardfruit afneemt. "De hardfruitsector kan wat betreft ketensamenwerking en positionering op het gebied van gezondheid leren van de zachtfruitsector.”

"Als Rabobank zijn we al jaar en dag betrokken bij telers met een marktaandeel van ruim tachtig procent in zowel zachtfruit als hardfruit. Er staat zeshonderd miljoen euro in uit. De consumptie van zachtfruit, zoals blauwe bes, framboos en braam, groeit met zeven procent per jaar. De lat daarbij wat betreft kwaliteit ligt hoog. Omdat de retail jaarrond verse producten wil, is een deel van de productie afkomstig uit onder meer Marokko, Spanje, Polen en Chili. De markt voor de aardbei groeit met één tot twee procent per jaar. Er blijven in West-Europa maar tien grote zachtfruitleveranciers over die in staat zijn afspraken te maken over onder meer de rassen, kwaliteit, duurzaamheid van productie, logistiek en retail jaarrond leveren. Nederlandse telers worden uitgedaagd om daaraan te voldoen en samen te werken met één van de tien overblijvers. Ook voor wat betreft de marketing van het product; zachtfruit is, net als hardfruit, immers gezond.”

"De Russische boycot versterkt de druk op de prijs van hardfruit. De export van hardfruit naar nieuwe markten buiten Europa neemt toe, maar de consumptie ervan in Nederland daalt al tien jaar. Dat terwijl appels en peren juist zulke gezonde producten zijn met veel vitamines en vezels, maar ook anti-oxidanten. Het verschil met de zachtfruitsector is dat er maar enkele grote zachtfruitleveranciers overblijven die in de hele productieketen samenwerken. De vele tussenhandelaren waar veel hardfruittelers mee te maken hebben, zorgen voor versnippering in de afzet en daarmee onder meer voor prijsdaling voor de teler. Daarnaast zijn er eigenlijk geen marketingcampagnes die het gezonde aspect van het eten van hardfruit benadrukken. De slogan ‘Snoep gezond, eet een appel’ is naar de achtergrond verdwenen.”
"In West-Europa zie je dat de consumptie van biologisch hardfruit stijgt. De gehele Nederlandse fruitteeltsector werkt aan reductie van het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen, maar is nog niet in staat om milieukeurproducten tot meerwaarde te brengen. Er zijn op dat gebied al veel stappen gezet, maar de sector kan nog winnen in omgevingsbewustzijn en haar gezonde verhaal beter presenteren. De realiteit is dat ngo’s veel invloed hebben. Een Duitse retailer heeft stappen gezet om bovenwettelijk eisen te stellen door een aantal niet verboden gewasbeschermingsmiddelen niet meer toe te staan op het verkochte product. Nederlandse retailers denken daar ook over na. Telers kunnen consumenten duidelijk maken dat ze hard werken aan duurzaam bezig zijn met energie, maar ook met schoner telen. De beheersing van de kostprijs, door efficiënt te werken, is voor de productie van de bulk net zo goed van belang als voor de nichemarkt. De toekomst? De lange termijn vraagt rekening houden met een enorme groei van de wereldbevolking en daarom om bewustwording. Schaalvergroting is daarop niet het enige antwoord.”



 
 
BLIJF OP DE HOOGTE VIA