« afbeelding 1 van 1 »
 
dinsdag 02 oktober 2018

Fruitcorso nieuwe stijl

De achtenvijftigste editie van het Fruitcorso midden september in Tiel hield vernieuwing in. Dit jaar betaalden de 75.000 bezoekers entree voor het corso, er werd een kortere route gereden en er was een verlichte avondstoet. Rian Verwoert, voorzitter van de Stichting 4-Stromenland en van Greenport Gelderland, zou graag zien dat het corso hét evenement wordt om de Nederlandse tuinbouwsector te promoten.

 

Rian Verwoert: ‘Het bezoekersaantal was, ondanks betaalde entree, hetzelfde als afgelopen jaar. Ongeveer 75.000 mensen. Het corso in vernieuwde vorm werd door de vele bezoekers positief ontvangen. Met name het verlichte avondcorso  was een eye-catcher. Het succes is met name te danken aan de grote betrokkenheid van corsoclubs en vrijwilligers. Het fruitcorso behelst ook een sociaal aspect, denk alleen maar aan de vele maanden die de bouwers en plakkers van de corsowagens samen doorbrengen.’

 

‘Tot 1998 was het Centraal Bureau van Tuinbouwveilingen de hoofdsponsor om de Betuwe als fruitregio te promoten. Sinds die tijd zijn er verschillende sponsors die het Fruitcorso promoten. Verliep deze eerste versie van het vernieuwde corso goed, toch evalueren we wat we de volgende keer beter kunnen doen. Zo denken we - dit jaar hadden bezoekers van het corso keuze tussen een eenmalige entree of entree voor de volle drie dagen  - dat we bezoekers de gelegenheid moeten geven in en uit te kunnen lopen.’

 

‘Maar we moeten ook een gezamenlijke inzet bewerkstelligen om de gehele organisatie meer op één lijn te krijgen. Je zou het fruitcorso kunnen zien als hét moment om niet alleen de regio, maar de gehele Nederlandse tuinbouw te promoten. Iedereen zou daarbij aanwezig moeten zijn, niet alleen de bezoekers, maar ook telers, handelaren, retailers, consumentenorganisaties en het Voedingscentrum om gezamenlijk het belang van de gezonde aspecten van het eten van meer groenten en fruit te benadrukken. Ons streven is dat we eensgezind bezoekers kennis kunnen laten maken met die producten. Er zijn meerdere bloemencorso’s, maar er is maar één Fruitcorso op de hele wereld, en dat maakt ons tot een uniek platform om onze tuinbouwproducten onder de aandacht te brengen.’



 
 
BLIJF OP DE HOOGTE VIA