« afbeelding 1 van 1 »
 
donderdag 24 maart 2016

Fruit grootste categorie in online verkopen

Vers fruit is de grootste categorie binnen de online verkopen van supermarkten. Binnen de offline verkopen is fruit de vijfde grootste categorie. Dit blijkt uit de nieuwe e-commerce read van IRI Nederland, waarin de online verkopen binnen supermarkten worden gemeten op basis van harde salesdata.

Offline
‘Verrassend genoeg is vers fruit de grootste categorie binnen de totale online verkopen, terwijl offline deze categorie slechts op nummer vijf staat’, aldus IRI. ‘Verse groente is zowel offline als online de nummer twee categorie, maar hier zien we wel dat het aandeel van verse groente binnen de totale online verkopen nog een stuk kleiner is dan binnen de offline verkopen.’

Vlees
Ook vers vlees wordt nog relatief weinig online verkocht. IRI: ‘Hier geldt waarschijnlijk  dat men deze producten echt zelf wil zien en ruiken voordat men deze aankoopt of men kiest ervoor om de bulkboodschappen online te doen en groente en vlees in de ‘funshopping’-trip bij de groenteboer en de slager. De categorieën wijn, kaas, koffie en cola zijn juist populair online.’

Cola
 Bij cola is te zien dat deze categorie online beduidend groter is dan offline (relatief). ‘Het niet hoeven sjouwen van zware bulk boodschappen is immers een belangrijke reden om online te kopen’, aldus IRI. Ook de marktaandelen van de grote merken verschillen sterk tussen online en offline in deze categorie. Het marktaandeel van Coca-Cola binnen e-commerce ligt bijna 10 procent hoger dan binnen de reguliere supermarkt verkopen. Dit wordt mede gedreven door de regelmatige promoties waarbij boodschappen gratis worden bezorgd bij aankoop van een 6-pack Coca-Cola. Een goed voorbeeld van wat voorloper zijn in activaties in het online kanaal, kan brengen voor een merk of fabrikant.

Online shopper
Vanuit recent shopperonderzoek uitgevoerd door IRI naar het profiel van de online shopper, bleek al dat dit afwijkt van de reguliere shopper. De online shopper is beduidend jonger (vooral oververtegenwoordigd in de categorie 25-39 jaar), heeft vaker een gezin en een modaal of boven modaal inkomen. De impact van dit andere shopperprofiel is ook terug te zien in de verkoopdata. Zo worden er binnen de categorie vlees bijvoorbeeld veel meer panklare (vlees)producten verkocht online, maar ook meer vegetarische producten. Binnen verse groente zie je dat veel vaker gekozen wordt voor de duurdere voorverpakte groentepakketten en binnen koffie zien we dat bonen veel vaker de voorkeur hebben boven gemalen koffie. Daarnaast zie je online een relatief hoog aandeel van luiers en baby- en kindervoeding.

Online verkoopdata
IRI meldt de eerste partij in Nederland die op deze manier inzicht geeft in de feitelijke online verkoopdata van supermarkten. ‘Hoewel het aandeel van online binnen de totale supermarktomzet op dit moment nog klein is, zijn de ecommerce verkopen sterk groeiend en de verwachting is dat dit in de toekomst nog sterker door zal zetten. Daarmee wordt een gedegen inzicht in de feitelijke verkopen via dit kanaal steeds belangrijker voor zowel retailers als FMCG fabrikanten’, aldus IRI. 

Bron: Distrifood



 
 
BLIJF OP DE HOOGTE VIA