Nieuwsoverzicht
 
« afbeelding 1 van 1 »
 
donderdag 28 april 2016

Frisse ideeën voor fruitteelt

Studenten Bedrijfskunde en Agribusiness van de Hogere Agrarische School (HAS) uit Den Bosch presenteerden eind april ondernemingsplannen die ze ontwikkelden voor drie praktijkvragen uit de fruitsector: de introductie van het nieuwe biologische appelras Natyra, fruitbelevingscentra en een excursiebureau. Frank Engelbart, pactmanager van Fruitpact: "Daar zijn verfrissende ideeën uit voortgekomen.”

Vijf groepen studenten gingen de afgelopen maanden aan de slag met drie praktijkvragen. Twee groepen studenten bedachten een businessplan voor het nieuwe biologische appelras Natyra. "Momenteel is die alleen in Duitsland verkrijgbaar, maar de Natyra komt binnenkort ook op de Nederlandse markt. Ook hier neemt de vraag naar biologische producten toe. De studenten zijn ingegaan op de vraag hoe je deze appel op de Nederlandse markt kunt introduceren. Op de eerste plaats is volgens hen een gesloten keten van belang, waarbij gestuurd wordt op verwachte afzet. Ze raden aan om de Natyra-appel in de biologische keten te houden en niet op de reguliere markt te brengen. Ook is het volgens hen van belang om de Natyra herkenbaar als biologisch product in het schap te positioneren.”
Twee groepen studenten gingen in op belevingscentra van fruit, een soort fruittoonzalen. "Een groep studenten ging daarbij uit van een winkel in een leegstaand pand in het centrum van Tiel die geopend is van het bloesemseizoen tot even na de oogst. Mensen kunnen daar meer te weten komen over de teelt en herkomst van fruit, maar ook fruit proeven. Daar kun je workshops kokkerellen met fruit aan toevoegen. Maar zo’n belevingscentrum kan ook fungeren als ophaalpunt voor internetbestellingen. Beleving is het hoofddoel, verkoop het nevendoel. Een andere groep studenten zette meer in op de verkoop van fruit in fruit-pop-upwinkels. De eerste zou in Utrecht kunnen komen. Om de twee weken verhuist die dan naar een andere stad. In die winkel zouden mensen kennis kunnen maken met een breed assortiment van zo’n zestig appelrassen en twintig perenrassen en dat fruit ook kunnen kopen.”
De vijfde groep studenten boog zich over een excursiebureau voor fruittelers. "Ze opperden dat consumenten in supermarkten zouden kunnen sparen voor een excursie naar een fruitteler. Feit is dat er al open dagen gehouden worden en dat mensen fruitteelt kunnen beleven op een landgoed als De Hoenderik, Mariënwaerdt of bij landwinkels. Veel consumenten zijn wel benieuwd naar de fruitteelt. Een goed organisatietalent zou excursies bij verschillende telers kunnen organiseren. Ook dat moet rendabel te maken zijn.” 

Bent u geïnteresseerd in één van deze projecten, neem dan contact op met Frank Engelbart, pactmanager van Fruitpact; 06 51590965



 
 
BLIJF OP DE HOOGTE VIA